Is jouw aangifte al verstuurd?

Hoe kan ik mijn btw-aangifte beter voorbereiden?

Waarschijnlijk herkennen veel ondernemers het volgende verhaal als ze aan hun periodieke btw-aangifte gaan beginnen. Je hebt je voorgenomen om je bonnetjes en facturen goed georganiseerd bij te houden. Je hebt er zelfs een speciaal mapje voor aangeschaft en je weet inmiddels ook hoe je je e-mails naar je boekhouding kunt doorsturen. Dit zou ertoe moeten leiden dat je alles overzichtelijk bij elkaar hebt. Ik hoop dat het zo ook werkt voor velen van jullie.

In de praktijk zien we toch ook een andere kant van het verhaal. De bonnetjes zijn niet te vinden of liggen op verschillende plekken, waardoor het een ware speurtocht naar bonnetjes wordt in de laatste uren voor de deadline van de aangifte. Facturen zijn je per email aangeleverd, maar ja je email inbox is al ontploft, dus hoe kun je daar nu de juiste mails vinden en zorg je ervoor dat alle facturen ook daadwerkelijk geboekt worden in de juiste periode.


Er zijn uiteraard meerdere methodes om dit probleem enigszins op te lossen. Wat wij veel zien en ook onze klanten adviseren is om structureel tijd in te bouwen in je agenda om met je administratie aan de slag te gaan. Probeer dit wekelijks te doen, zodat de schok niet zo groot is tegen het einde van de deadline. Scan of fotografeer je bonnen en facturen op dagelijkse of wekelijkse basis. Zo behoud je het overzicht en heb je in ieder geval bijna alles digitaal tot je beschikking in je administratie. Dit kan heel makkelijk met de MoneyBird app, maar nagenoeg alle boekhoudprogramma’s hebben een dergelijke optie. Ook werken met een apart e-mailadres voor je facturen werkt handig. Geef bij alle leveranciers dit e-mailadres op en je facturen worden allemaal naar die mailbox gemaild, wel zo overzichtelijk.

Ook al lijken deze tips nog zo eenvoudig in te voeren, het valt of staat met het werk dat je er zelf in stopt. Als jij geen aandacht aan deze zaken besteed, dan blijft het een rommeltje. Vanuit NextFin proberen we je te helpen in het aanbrengen van structuur, we geven je tips hoe je je administratieve zaken het beste kunt organiseren. We houden check-in momenten met je om te kijken of het lukt. We kunnen zelfs met inzet van onze slimme software in 1 keer laten zien wat je nog moet aanleveren om een je boekhouding en aangifte sluitend te krijgen. Wil je hier meer over weten, neem dan even contact op met ons.

Nou gaat het in de btw-aangifte natuurlijk niet alleen om de bonnetjes, maar vooral ook om het juist toepassen van de regels. Voor velen is het geen dagelijkse taak om hiermee bezig te zijn, dus ook dat blijft een uitdaging. Uiteraard kun je alles aan ons uitbesteden en dan passen wij de boeking toe volgens de laatste fiscale regels. Voor diegene die dat niet willen, adviseren we je om regelmatig op de website van de belastingdienst te kijken. Je kan veel over hen zeggen, maar de informatie wordt steeds beter gepresenteerd.



In de samenwerking met je boekhouder kun je afspreken dat er nog een laatste check gedaan wordt op de administratie, alvorens je de aangifte instuurt en betaald. Dat laatste is een belangrijk aspect van de aangifte, je moet de verschuldigde BTW namelijk betalen voor het eind van de maand, waarin je aangifte hoort te doen. Let daar goed op, want er wordt streng op gecontroleerd. Als je een dergelijke check wilt laten uitvoeren, zorg dan dat er ook tijd voor is en niet dat je je boekhouder op het laatste moment vraagt om dit even te doen. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn. Gelukkig kun je veel informatie vinden op verschillende websites en zijn er genoeg mogelijkheden om je werk beter te organiseren. Maar ja er is ook nog zoveel ander werk dat aandacht van je vraagt.

Wij snappen uiteraard dat het lastig is en dat het druk is. Wij proberen je daarbij vanuit NextFin en Finalyser zoveel mogelijk in te ondersteunen. Je kunt veel zelf en vanuit Finalyser bieden wij jou een tool om dat ook goed, makkelijk en snel te kunnen doen. Wil je wat meer ondersteuning en begeleiding, dan kun je bij NextFin terecht. Wij kijken uit naar een mooie samenwerking en wensen je alvast veel succes met het doen van de btw-aangifte.

Met vriendelijke groet,

Het NextFin & Finalyser team